سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

89/2/25
9:31 ع

 "سال شمار زندگی و آثار نیما یوشیج"
   21 آبان 1274 هـ . ش برابر با 15 جمادی الثانی 1315 هـ . ق و 11 نوامبر نوامبر 1895 م. علی نوری (نیما یوشیج)، شاعر پردرد کوهستان، در روستای یوش از توابع بخش نور، شهرستان آمل، واقع در 42 کیلومتری جاده شوسه ی چالوس (حدود کندوان)، از پدری آتشین مزاج و شجاع به نام ابراهیم خان اعظام السلطنه (که با کشاورزی و گله داری روزگار می گذرانید) و از مادری به نام طوبی مفتاح به دنیا آمد.
برادر کوچکش رضا (لاربن) و خواهرانش ناکتا، بهجت و ثریا بودند.
دوران کودکی : زندگی او در بین شبانان و ایلخی بانان و انس با آرامش وحشی کوهستان و پیوند روحی رمندگی طبیعت و جهان دد و دام. خواندن و نوشتن در زادگاهش به شیوه ی سنتی نزد ملای ده و تحمل جور و ستم از دست آموزگار، آموزش اسب سواری و تیراندازی از پدر (سیاق) و حکایات هفت پیکر نظامی و غزلیات حافظ از مادر سپری شد.
در سال 1288 هـ . ش به تهران مهاجرت کرد و در دبستان حیات جاوید (حاج حسن رشدیه سابق) به تحصیل پرداخت. دوران نوجوانی را به تحصیل در مدرسه ی متوسطه ی کاتولیک "سن لویی" در تهران برای آموختن زبان فرانسه گذراند. آشنایی با نظام وفای شاعر و معلم ادبیاتش و هم شاگردی با حسین پژمان،‌ همزمان با آغاز جنگ جهانی اول، تحصیل دروس حوزه و آموختن زبان عربی، دیگر تجربه های او بود.
در سال 1296 هـ . ش (ژوئن1917م) فارغ التحصیل از مدرسه ی سن لویی شد.
          دوران جوانی او با سفر به یوش در تابستان ها، دل باختگی به دختری که به کیش دلداده نگروید، دل باختگی به دختری به نام "صفورا" و ناکامی در این عشق، حضور در محافل ادبی تهران و در جلسات سخنرانی بهار، حکمت و احد اشتری در حجره ی چای فروشی شاعر به نام "حیدرعلی کمالی" و تأثیرپذیری از نظامی، حافظ، دانته، لرمون تواف، پوشکین، هوگو، استفان مالارمه و آلفرد دوموسه سپری شد.
          در سال 1298 هـ . ش به استخدام در وزارت مالیه (دارایی) در آمد و در اسفند 1299 هـ . ش به سرودن مثنوی "قصه ی رنگ پریده، خون سرد" در بحر هزج مسدس و نزدیک به 500 بیت پرداخت. سال 1300هـ . ش سال چاپ و انتشار "قصه ی رنگ پریده، خون سرد" به صورت کتابی 32 صفحه ای با هزینه ی شخصی بود.
          دی ماه 1301 هـ . ش سال سرودن شعر معروف "افسانه" و تقدیم آن به استادش نظام وفا و چاپ قسمت هایی از آن در روزنامه ی قرن بیستم و انتقاد و اعتراض ادیبان نسبت به شعر او بود. در سال 1302 هـ . ش به سرودن شعر "ای شب" و چاپ آن در مجله ی ادبی "نوبهار" پرداخت.
          سال 1303 هـ . ش سال چاپ و انتشار اشعار "ای شب"، "چشمه ی کوچک"، "خروس و روباه"، "به رسام ارژنگی"، "بز ملاحسن مسئله گو", "برای دل های خونین", "محبس" و "افسانه" در کتاب "منتخبات آثار از نویسندگان و شعرای معاصر" به انتخاب "محمد ضیای هشترودی" بود که بعضی از آنها قطعات تمثیلی و طنزآلود نیماست.
          اسفند 1305 هـ . ش فصل انتشار دومین مجموعه ی اشعار با نام "خانواده ی سرباز" (در جهت کمال بخشیدن به ساخت های بیرونی افسانه و نوعی واقع گرایی ادبی و هنری) در قطع جیبی در 48 صفحه که در برگیرنده ی اشعار خانواده ی سرباز، امید مادر، شیر بود که با سرمایه ی شخصی منتشر شد. 6 اردیبهشت 1305 هـ . ش هنگام ازدواج با خانم عالیه جهانگیر بیست و یک ساله بود. وی خواهرزاده ی نویسنده ی مشهور میرزا جهانگیرخان صور اسرافیل و فرزند میرزا اسماعیل شیرازی و معلم دوره ی ابتدایی او بود. نیما و عالیه بعدها صاحب فرزند پسری به نام "شراگیم" شدند.
          در 1 خرداد 1305 هـ . ش _ مرگ پدر نیما _ ابراهیم نوری، اعظام السلطنه اتفاق افتاد. اسفند 1306 هـ . ش سال سرودن شعر بلند و حماسی "سرباز فولادین" تحت تأثیر اعدام سرهنگ احمدخان پولادین بود. سال 1307 هـ . ش انتقال همسر معلمش _ عالیه جهانگیر_ به بارفروش (بابل) و همراهی نیما با او بود.
          به سال 1307 هـ . ش به آموختن فلسفه، منطق و فقه در محضر علامه محمدصالح حائری در بارفروش (بابل) پرداخت. در سال 1308 با انتقال همسرش به شهرهای آمل، لنگرود، رشت و لاهیجان و اقامت نیما در این شهرها همراه بود. مهر 1309 هـ . ش سال تدریس نیما در مدرسه ی متوسطه ی حکیم نظامی آستارا و مدیریت عالیه خانم در مدرسه ی نسوان بود.
پایان اقامت نیما و همسرش در آستارا
          در فروردین 1312 هـ . ش به تهران مهاجرت نمود و خانه نشینی منتظر خدمـت شد. سال 1316 هـ . ش سال تدریس ادبیات فارسی در دوره ی دوم دبیرستان صنعتی تهران، ارائه ی نظریات ادبی درباره ی شعر نو فارسی در ارزش احساسات و تکمیل آن با سرودن شعر ققنوس که کاملاً آزاد از قید تخیل و وزن آرایی و قافیه بندی گذشتگان بود.
          در سال 1317 هـ . ش، نیما به عضویت هیئت تحریریه ی مجله ی "موسیقی" از انتشارات اداره ی موسیقی کشور به اتفاق محمد ضیای هشترودی، صادق هدایت و عبدالحسین نوشین به مدیریت سرگرد غلامعلی مین باشیان در آمد و مقاله ی ارزش احساسات در زندگانی هنرپیشگان در مجله ی موسیقی را به چاپ رساند.
          در سال 1318 هـ . ش اشعـار صـدای چنـگ، غـراب، قو و شمع کـرجی را در مجله ی مـوسیقی بـه چـاپ رسـاند. در سـال 1319 هـ . ش به چاپ اشعار گل مهتاب، ققنوس، مرغ غم، پریان، عبداله طاهر و کنیزک، فضای بی چون، طوفان، اندوهناک شب، ای شب و خنده ی سرد در مجله ی موسیقی پرداخت.
بهمن 1320 هـ . ش با تعطیلی مجله ی موسیقی و بیکاری نیما به دنبال مرگ سرگرد مین باشیان همراه بود. سال 1320 هـ . ش با انتقال شغل همسرش از وزارت فرهنگ به بانک ملی ایران مصادف شد. در سال 1323 هـ . ش، آشنایی با استاد شهریار تبریزی و دیدار با او به اتفاق پسرش شراگیم بود.
          در سال 1325 هـ . ش به چاپ اشعار مادری و پسری، وای بر من و پادشاه فتح در شماره های پی در پی ماهنامـه ی "نامـه ی مردم" و چاپ شعر کار شب پا در مجلـه   ی پیام نو از انتشارات انجمن فرهنگی ایران و شوروی سابق همت گماشت. در تیر 1325 هـ . ش، آشنایی سید ستیهنده ی اهل قلم _جلال آل احمد_ با نیما یوشیج اتفاق افتاد.
          در سال 1325 هـ . ش با شرکت و اجرای شعر در نخستین کنگره ی نویسندگان ایران, چاپ و انتشار کتابی به همین مناسبت که در آن اشعار شب قورق, آی آدم ها و مادری و پسری از نیما هم آمده اند همراه شد. در سال 1326 هـ . ش به استخدام در اداره ی نگارش وزارت فرهنگ در آمد و به چاپ شعر خواب زمستانی در مجله ی اندیشه ی نو همت گماشت.
          در سال 1329 هـ . ش به چاپ و انتشار شعر افسانه به صورت کتابی مستقل در 64 صفحه به همراه مقدمه ای از احمد شاملو به وسیله ی انتشارات علمی پرداخت. سال 1333 هـ . ش سال چاپ و انتشار چهارمین مجموعه ی شعر با نام "نیما یوشیج" کیست؟ چیست؟" در 96 صفحه به کوشش ابوالقاسم جنتی عطایی به وسیله ی انتشارات احمد ناصحی بود.
          و در سال 1334 هـ . ش زمان چاپ و انتشار مقاله ی ارزش احساسات در زندگانی هنرپیشگان و کتاب "نیما, زندگی و آثار" حاوی گزیده ای از اشعار نیما در 204 صفحه به کوشش ابوالقاسم جنتی عطایی و به وسیله ی انتشارات صفی علی شاه بود. و به سال 1336 هـ . ش, شعر مانلی, را منتشر کرد و سرانجام ...
          شبانگاه 13 دی 1338 هـ . ش سال خاموشی شمع وجود کماندار بزرگ کـوهسـاران بـه دنبـال سفـری ناخواسته به یوش در زمستان (که این بار نیز به جست و جوی تسلایی برای غم غربتی های خود در شهر رفته بود) و به علت بیماری ذات الریه شد.
          جلال آل احمد همسایه او برایش قرآن باز کرد, آمد : "والصافات صفاً" در امامزاده عبداله در نزدیکی حرم مطهر شاه عبدالعظیم حسنی در شهر ری دفن شد. پس از در گذشت نیما _ بنا به وصیت وی _ کار تدوین و چاپ آثار فراوان و گران قدرش با یاری همسرش (عالیه جهانگیر) و فرزندش (شراگیم یوشیج) و چند تن از یاران صمیمی آن مرحوم با مراقبت سیروس طاهباز آغاز شد که به ترتیب عبارتند از :    
1339 هـ . ش, افسانه و رباعیات, ناشر : سازمان چاپ کیهان با نظارت محمد معین و ابوالقاسم جنتی عطایی.
دی 1342 هـ . ش, برگزیده ی اشعار نیما یوشیج، با تدوین سیروس طاهباز, با تصویری از هانیبال الخاص.
اسفند 1344 هـ . ش, ماخ اولا شامل 29 شعر, ناشر : شمس تبریز و دنیا, با طرح جلدی از بهمن محصص.
1345 هـ . ش, مرگ خانم عالیه جهانگیر همسر نیما انتشار شعر من شامل 21 شعر, ناشر : جوانه, با تصویر مجسمه ای که حاجی نوری از شعر "آی آدم ها" درست کرده بود. (پاییز), انتشار ناقوس, شامل 12 شعر, ناشر : مروارید, با تصویر ماسکی از صورت نیما توسط ضیاپور نقاش.
1346 هـ . ش, انتشار شهر شب, شهر صبح شامل 11 شعر, ناشر : مروارید.
18 شهریور 1348 هـ . ش _ درگذشت دوست و یار دیرین نیما_ زنده یاد جلال آل احمد.
1349 هـ . ش, انتشار قلم انداز شامل 21 شعر, ناشر : دنیا.
1350 هـ . ش, انتشار فریادهای دیگر و عنکبوت رنگ, شامل 14 شعر, ناشر : جوانه.
 1351 هـ . ش, انتشار آب در خوابگه مورچگان شامل 540 رباعی , ناشر : امیرکبیر.
1352هـ . ش, انتشار مانلی و خانه ی سریویلی شامل دو منظومه ی بلند, ناشر : امیرکبیر.
1353 هـ . ش, انتشار نمونه هایی از شعر نیما.
1354 هـ . ش, انتشار حکایات و خانواده ی سرباز, ناشر : امیرکبیر.
1357 هـ . ش, انتشار افسانه با نقاشی بهمن دادخواه, ناشر : کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
1364 هـ . ش, انتشار مجموعه ی آثار نیما یوشیج, دفتر اول : شعر, ناشر, در 744 صفحه که با غلط های چاپی فراوان همراه بود.
1368 هـ . ش, انتشار برگزیده ی آثار نیما.
شهریور 1372 هـ . ش, انتقال کالبد شاعر پردرد کوهستان به زادگاهش یوش و دفن در خانه ی خود بنا به وصیتش.
25 اسفند 1377 هـ . ش, خاموشی زنده یاد سیروس طاهباز و دفن در کنار آرامگاه نیما.

مشخصات مدیر وبلاگ
 
لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
دوستان
 
گروه آمادگی دفاعی سراوان آموزش کامپیوتر گروههای آموزشی سراوان گروه زیست شناسی سراوان سازمان آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان مدیریت آموزش و پرورش سراوان گروه ریاضی سراوان گروه ادبیات فارسی دامغان گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی ناحیه 2 اصفهان گروه ادبیات فارسی محمود آباد پیشرفت برای همه بانک سوالات امتحانی معرفی رایگان کتابهای فارسی صد ها عنوان کتاب رایگان گروه ادبیات شهرستان مبارکه انواع ادبی ( ادبیات ) مدرسه اینترنتی تبیان دانلود کتب رشته ی ادبیات اسلایدهای آموزشی پیام نور- ادبیات ادبیات فارسی (1) – سال اول متوسطه دروس ادبیات ( کارشناسی ، ارشد ، دکتری ) لغت نامه دهخدا دکتر محمد عثمان حسین بر آموزش انگلیسی سوال امتحانی،طرح درس ،بانک مقالات،آموزش دروس سازمان سنجش و آموزش کشور کارشناسی گروههای آموزشی استات اصفهان ( نمونه سوالات امتحانات نها اداره کل سنجش و ارزشیابی تحصیلی نمونه سوالات درس های زیست شناسی اول تا پیش دانشگاهی بزرگترین مرکز آرشیو ترانه های بلوچی گزینه دو دانشگاه پیام نور گروه درسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد سراوان مجلات رشد تخصصی زبان و ادبیات فارسی دیوان حافظ به همراه شرح و قرائت غزلیات اداره کل چاپ و توزیع کتب درسی معاونت فناوری و ارتباطات سازمان دفتر تالیف و برنامه ریزی درسی دفتر تالیف آموزش های فنی و حرفه ای - کاردانش شرح متون نظم ونثر کتاب های درسی زبان وادبیات ف شبکه آموزش صدا و سیما گروه زبان و ادبیات عرب سراوان

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ