سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

88/8/22
6:47 ص

شیوه همراهی با دانش آموز در فصل امتحانات

بدون تردید فصل امتحانات یادآور دغدغه ها و نگرانی هاست . این دغدغه ها و نگرانی ها محدود به دانش آموزان نمی شود ، بلکه فضای خانه و خانواده را نیز در بر می گیرد . گویی والدین و اعضای خانواده  امتحان دارند . دانش آموزان برای رهایی گاه به مطالعه بیشتر روی می آورند و گاه درس و کتاب را به کناری می نهند  ، والدین نیز برای رهایی گاه چاره جویی هایی را در پیش می گیرند و گاه با تذکرات مداوم دانش آموز را به خواندن درس ها و مطالعه بیشتر توصیه می کنند .

این سؤال بسیاری از والدین  است که وظیفه آن ها با شروع فصل امتحانات چیست ؟ آیا ضروری است والدین خود را درگیر مسائل درسی فرزندشان کنند ؟

هدف از نوشته حاضر پاسخ گویی به یک سؤال است : وظیفه والدین در شروع فصل امتحانات چیست ؟

1- فضای آرام بخش ، شور آفرین و اطمینان بخش بیافرینند.

 قطعاً اصلی ترین وظیفه والدین ایجاد فضایی صمیمی ، دلگرم کننده ، فرح بخش و شورآفرین است . چنین فضایی درون محیط خانواده ، دغدغه ها را به حداقل می رساند ، امکان بروز استعدادها را میسر می سازد ، توانایی های هوشی و عاطفی فرزندان را گسترش می دهد و فرزندان را مسئول و متکی به خود بار می آورد.

2- سامان بخشیدن به مسائل و مشکلات اقتصادی در ایام امتحانات

بدون تردید مسائل مالی نقشی در نمرات تحصیلی و موفقیت فرزندان ایفا می کنند . سامان بخشیدن مسائل مالی در زمان امتحانات وظیفه مهمی است که باید والدین آنها را جدی بگیرند . واقعیت آن است که مسائل مالی گاه عرصه را بر والدین تنگ می سازد . طبعاً تحمل این مشکلات صبر آنان را سرریز کرده فشارهایی را به دانش آموزان منتقل می کند . ظرفیت دانش آموز محدود  است و حساسیت وی زیاد . برنامه ریزی اقتصادی در طول سال به ویژه در زمان امتحانات بیشترین کمک به دانش آموز است تا با آسودگی خاطر به مسائل درسی و تحصیلی بپردازد.

3- انعکاس تعدیل یافته فراز و نشیب ها

مشکلات همیشه وجود دارد ، حتی اگر همیشه مشکلات وجود نداشته باشند ، انسان ها سعی می کنند ، مشکلی به وجود آورند ، اعم از مشکلات مالی ، اختلافات خانوادگی ، درگیری های فامیلی و ... شاید مشکلات به خودی خود مهم نباشد ، مهم چگونگی مواجهه با این مشکلات است . سعی کنید در ایام امتحانات حتی الامکان  همه  مشکلات را به فرزندان منتقل نکنید . تلاش کنید مشکلات را با همه ابعاد و زوایای نگران کننده و طاقت فرسا به آنان نگویید .

4- پرهیز از اختلافات خانوادگی در حضور فرزندان

فرزندان شما خواه ناخواه از اختلافات شما و همسرتان آگاه می شوند . سعی کنید این  اختلافات را در حضور آنها دامن نزنید ، بیان اختلافات وبازگویی مجدد آن ها به همراه القاب تحقیر کننده ، جسم و روح فرزندتان را فرسوده می سازد . آزردگی خاطر و فرسودگی جسم و روح فرزندتان مجالی برای یادگیری دروس به آنها نخواهد داد .

5- امتحان دانش آموزان ، وظیفه دانش آموز است نه وظیفه والدین

والدین مسئولیت های خودشان را دارند و دانش آموز مسئولیت های خودش را دارد . امتحان جزو وظایف اوست . این وظیفه فرزند شماست که به موقع درس بخواند ، تمرین حل کند ، خود را برای امتحان کلاس و امتحان ثلث آماده کند . شما وظایف دیگری دارید بهتر است هرکسی به وظایفش بپردازد .

6- ارتباط خود را با مدرسه ، معلمان ، انجمن اولیاء و مربیان بیشتر کنید.

ارتباط هرچه بیشتر شما با مدرسه و معلمان باعث خواهد شد فرزندتان با دلگرمی بیشتری درس ها را دنبال کند . در ملاقات با معلمان و مشاوران از راهنمایی های آنها حداکثر استفاده را ببرید و به آنها عمل کنید .

7- رفت و آمدهای خانوادگی را محدود کنید.

به میهمانی رفتن و میهمانی دادن وقت زیادی را از شما و فرزندتان خواهد گرفت . در زمان امتحانات ، میزان رفت و آمد ها را کم کنید .

8- تفریحات برنامه ریزی شده را جایگزین سایر فعالیت ها نمایید.

درس خواندن طولانی و خسته کننده به سود فرزندتان نیست . تفریح ، هرچند ساده نظیر گردش در فضای آزاد، کوه ،پارک رفتن و ... فواید زیادی برای شما و فرزندان دارد و هزینه کمتری نیز نسبت به میهمانی دادن خواهد داشت .

9- در برنامه های درسی فرزندتان دخالت نکنید ، اما نظارت داشته باشید .

 فرزندان شما بارها و بارها از معلمان ، مشاوران ، و مربیان امور تربیتی و ... توضیحات لازم فراوانی شنیده اند . تاکید های بیش از حد ، امر و نهی های مکرر ، سرزنش و دستورات شما در موقعیت دشوار امتحانی ، از سوی فرزندتان به عنوان دخالت تلقی می شود.

10- در فرصت های مناسب فرزندتان را تایید و تشویق نمایید.

 با تشویق و تایید فرزندتان حس عجیبی در او رشد می کند . او احساس می کند که قدرت عجیبی پیدا کرده است ، قادر است بیشتر مطالعه کند ، تمرین کند ، و یاد بگیرد. یادکیری برایش جالب و شور انگیز خواهد شد . شما می توانید در لحظه ای که موفق به حل مسئله ای شده است یا در حال مطالعه می باشد  و یا درلحظه ای که کتاب هایش را منظم کرده است او را تحسین کنید . یک جمله کوتاه کافی است : " وقتی دیدم مطالعه می کنی خوشحال شدم ." لحن گرم و صمیمی شما بر تشویق و تایید او صد چندان می افزاید .

11- از تحقیر ، سرکوب کردن و طعنه زدن جدا بپرهیزید.

 بدون تردید کلمات ناراحت کننده ، طعنه آمیز و ریشخند کننده اجازه فعالیت های مفید را از فرزندتان سلب می کند . کاهش کلمات منفی و تحقیر آمیز باعث افز ایش موفقیت او می شود .

12- شنونده صمیمی حرف ها و شکایت های فرزندتان باشید.

 همیشه اوضاع بر وفق مراد نیست .گاه دانش آموز از درسی تنفر دارد ، گاه نسبت به رفتار معلمی اعتراض دارد و یا  در  یادگیری درسی  مشکل دارد . در بیشتر این مواقع فرزندتان راهنمایی های شما را نمی خواهد ، او به دنبال گوش شنوایی است که فقط حرف های او را بشنود و لی قضاوت نکند .او با درد دل کردن احساس سبکی خواهد کرد . در چنین موقعیت هایی به استقبالش بروید . از قضاوت کردن در باره حرف هایش جدا خودداری کنید . از توصیه کردن بپر هیزید . وظیفه شما در این موقعیت فقط شنیدن است . حرف هایش را بپذیرید و سعی کنید احساس او را درک کنید . مطمئن باشید همه چیز به خوبی و خوشی خواهد گذشت.


  

88/8/22
6:15 ص

تأثیر ارزشیابى توصیفى در بروز رشد و خلاقیت دانش آموزان

یکى از اهداف اساسى آموزش و پرورش شکوفایى خلاقیت دانش آموزان است. اما با وجود اهمیت این موضوع، به علت هاى مختلف تاکنون کمتر به پژوهش و مطالعه بنیادى و برنامه ریزى در زمینه پرورش خلاقیت دانش آموزان، پرداخته شده است و این درحالى است که به شدت به نسلى خلاق و نوآور نیازمندیم.
براى ایجاد خلاقیت، هوش، استعداد، مهارت و تلاش لازم است، اما کافى نیست. انگیزه درونى نیز باید به آنها اضافه شود تا خلاقیت شکل گیرد. ما باید براى کودکانمان فرصت هایى را به وجود بیاوریم و مهارت هایى را به آنها آموزش دهیم تا استعدادهایشان را گسترش دهند و این محقق نخواهد شد مگر این که بین مهارت ها و علایق آنها وجه مشترکى بیابیم و آنها را رشد دهیم ارزشیابى توصیفى سعى کرده با تغییر در ساختار نظام ارزشیابى آن را به قدرى انعطاف پذیر کند تا با شیوه ها و علایق یادگیرى متفاوت، انطباق پیدا کند. در کلاس ارزشیابى توصیفى، کودکان در یادگیرى فعال هستند و احساس غرور و مالکیت نسبت به کلاس درس خود دارند. آنها در این کلاس آزادند تا انتخاب کنند. راهنمایى مى شوند و اختیار دارند تا در محیط کلاس، آن گونه که دوست دارند، یاد بگیرند. معلمین در طرح ارزشیابى توصیفى، با ایجاد جوى صمیمى و مطمئن در کلاس درس فضایى مساعد را براى رشد خلاقیت دانش آموزان فراهم کرده اند تا آنها بتوانند با آسودگى در کلاس به اظهارنظر بپردازند و بدون نگرانى هر سؤالى را که در ذهن دارند، مطرح کنند. آنها یاد گرفته اند که چگونه مهارت هاى یادگیرى را در قلمرو خاص به کودکان بیاموزند. آنها روش تفکر درباره مسائل و قوانین علمى را به دانش آموزان آموزش مى دهند. تحقیقات نشان داده است روابط صمیمانه و توأم با علاقه و احترام، نقش مؤثرى در خلاقیت دانش آموز دارد.
در ارزشیابى توصیفى، یادگیرى تفریحى مهم است. کودکان در کلاس تشویق مى شوند که علایق، تجارب و ایده هاى خود را به کلاس درس بیاورند و اجازه دارند درباره هدف هاى کار روزانه خود با معلمان بحث کنند. به آنها استقلال کارى داده مى شود تا تصمیم بگیرند. احساس آرامش مى کنند و تنش ها و فشارهاى کسب نمره را ندارند. آنها نه تنها از ایجاد هرگونه زمینه رقابت در کلاس درس، خوددارى مى کنند بلکه جوى را در کلاس ایجاد مى کنند که دانش آموزان در انجام وظایف به همدیگر کمک کنند، در ایده ها با هم سهیم شوند و به نتیجه نهایى کارافتخار کنند و این یعنى خلاقیت.


  

88/8/21
5:46 ص

شیخ ابوالحسن خرقانی :

خدای را چنان باید دانست که هر چند می دانیش ، گویی : «کاشکی بهتر دانستمی.»

بهاء ولد :

سوال کردند که «معرفت چیست و محبت چگونه است؟» گفتم : «اگر نمی شناسی ، با تو چه گویم؟ و اگر می شناسی ، با تو چه گویم؟»

امام محمد غزالی :

ریا چون اژدهاست که همه را فرو برد ، و بازپسین صفتی که از صدیقان بشود ، این باشد.

شمس تبریزی :

اول بود که ماهی سوی آب می رفت. این ساعت هر کجا ماهی می رود ، آب می رود!

عین القضات همدانی :

اگر در عالم بگردی ، هیچ آدمی نیابی که از تعصب موروث خود برخاسته بود.

میبدی :

از آشنایی تا دوستی هزار منزل است.

عبدالرحمن سلمی :

تو از پدر زادی و عارف از وقت. تو در خانه نشستی و عارف در وقت.

عین القضات همدانی :

تو زمین باش تا او آسمان باشد. گاه بارانش بر تو می بارد و گاه آفتابش بر تو می تابد و گاه ابرش تو را در سایه خود می پروراند و گاه نفحات لطف او بر تو می وزد تا پخته گردی.

 


  
مشخصات مدیر وبلاگ
 
لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
دوستان
 
گروه آمادگی دفاعی سراوان آموزش کامپیوتر گروههای آموزشی سراوان گروه زیست شناسی سراوان سازمان آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان مدیریت آموزش و پرورش سراوان گروه ریاضی سراوان گروه ادبیات فارسی دامغان گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی ناحیه 2 اصفهان گروه ادبیات فارسی محمود آباد پیشرفت برای همه بانک سوالات امتحانی معرفی رایگان کتابهای فارسی صد ها عنوان کتاب رایگان گروه ادبیات شهرستان مبارکه انواع ادبی ( ادبیات ) مدرسه اینترنتی تبیان دانلود کتب رشته ی ادبیات اسلایدهای آموزشی پیام نور- ادبیات ادبیات فارسی (1) – سال اول متوسطه دروس ادبیات ( کارشناسی ، ارشد ، دکتری ) لغت نامه دهخدا دکتر محمد عثمان حسین بر آموزش انگلیسی سوال امتحانی،طرح درس ،بانک مقالات،آموزش دروس سازمان سنجش و آموزش کشور کارشناسی گروههای آموزشی استات اصفهان ( نمونه سوالات امتحانات نها اداره کل سنجش و ارزشیابی تحصیلی نمونه سوالات درس های زیست شناسی اول تا پیش دانشگاهی بزرگترین مرکز آرشیو ترانه های بلوچی گزینه دو دانشگاه پیام نور گروه درسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد سراوان مجلات رشد تخصصی زبان و ادبیات فارسی دیوان حافظ به همراه شرح و قرائت غزلیات اداره کل چاپ و توزیع کتب درسی معاونت فناوری و ارتباطات سازمان دفتر تالیف و برنامه ریزی درسی دفتر تالیف آموزش های فنی و حرفه ای - کاردانش شرح متون نظم ونثر کتاب های درسی زبان وادبیات ف شبکه آموزش صدا و سیما گروه زبان و ادبیات عرب سراوان

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ