سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی
1 2 >

88/9/19
7:3 ص


قسمت اوّل: تاریخ ادبیات ایران
درس اوّل - خط و زبان در ایران پیش از اسلام

 

 

بخش دوم
عصر رودکی

 

 

بخش سوم - عصر فردوسی
درآمدی بر عصر فردوسی، دوره­ی حماسه­ ملّی و فرد آرمانی

 

 

درس ششم
دقیقی در راه احیای حماسه ملی

 

 

بخش چهارم
عصر عنصری

 

 

بخش پنجم - عصر ناصرخسرو
در آمدی بر عصر ناصرخسرو یا دوره­ شعر مکتبی

 

 

درس نهم
نثــر فارسی

 

 

بخش هفتم - عصر انــوری
درآمدی بر عصر انوری، فرجام رونق ستایشگر

 

 

بخش هشتم - عنصر ابوالمعالی
درآمدی بر عصر ابو المعالی، دوره­ کمال فنی نثر فارسی

 

 

بخش نهم - عصر مولوی
در آمدی بر عصر مولوی، دروه­ حماسه­های عرفانی

 

 

درس شانزدهم
خاقانی شاعر دیر آشنا

 

 

درس هفدهم
عطار، شیخ نیشابور

 

 

درس هجدهم
سعدی، فرمانروای ملکِ سخن

 

 

قسمت دوم - تاریخ ادبیات جهان
درس نوزدهم - از سرچشمه­های هنر و اندیشه­ یونان

 

 

درس بیست و یکم
کلاسیک سیسم

 

 

درس بیست و سوم
واقع گرایی (رئالیسم)

 

 

درس بیست و ششم
نماد گرایی (سمبولیسم)

 

 

نمونه سؤالات تستی تاریخ ادبیات ایران و جهان

 

 

«پاسخنامه کلیدی تستها


  

88/9/3
7:12 ص

عذر خواجه عبدالله

در درس اوّل ادبیّات فارسی سال دوم دبیرستان عباراتی از مناجات های خواجه عبدالله آمده است که خواندنی و جالبند.امّا در قسمتی از آن:

الهی عبدالله عمر بکاست امّا عذر نخواست

بیشتر دبیران و شارحان متن و از جمله خود بنده سال ها عذر نخواستن را به معنای توبه نکردن معنی کرده اند که با توجّه به دلایل زیر به نظر می رسد که در اشتباه بوده ایم.

نوشته ی زیر ازآقای هادی اکبرزاده( بجنورد- 1352) است . ایشان دکترای زبان و ادبیّات فارسی و مدرّس دانشگاه ها و دبیر دبیرستان هستند . ضمن تشکّر و قدردانی از این نکته یابی و تیزبینی ایشان  ، با اجازه از محضرشان این نوشته را از مجلّه ی رشد آموزش زبان و ادب فارسی دوره ی نوزدهم شماره ی 3 صفحه ی 38 بهار 1385عیناً جهت استفاده ی دبیران و دانش آموزان نقل می کنیم.

ادامه مطلب

  

88/9/3
7:7 ص

پیشگفتار : 
از جمله مباحثی که چند درس از دروس دستور زبان فارسی سال دوم و سوم دبیرستان را به خود اختصاص داده است موضوع زبان شناسی تکواژ و واژه است. و همچنین هر سال چندین سئوال از سئوالات آزمون سراسری از همین موضوع انتخاب می شود . مباحث زبان شناسی اهمیت ویژه ای دارد که در این میان مبحث تکواژ و واژه به سبب نوپایی این موضوع و اختلاف نظرات موجود دانش آموزان در آزمون سراسری معمولاً این سئوالات را جواب نمی دهند و یا در یافتن گزینه صحیح دچار اشتباه می شوند. موارد مذکور این ضرورت را ایجاد می نماید که در میان منابع موجود در این زمینه نظری اجمالی داشته باشیم و حاصل و مجموع نظرات صاحب نظران را به صورت تطبیقی وتحلیلی به خدمت همکاران و دانش آموزان عزیز ارائه نمایم و در پایان امید است با نظرات صائب همکاران و پیشنهادهای خود بتوانیم مجموعه ای منسجم جهت استفاده دانش آموزان ارائه نماییم.  
ادامه مطلب
  

88/9/3
7:5 ص

شرح اجمالی داستان ویس و رامین از فخرالدین اسعد گرگانی

باتوجه به سوالات دانش آموزان این نکته روشن شد که متأسفانه تعداد زیادی از آنان آشنایی زیادی با داستان ویس و رامین ندارند و به مطالب موجود در کتاب ادبیات سال سوم تجربی اکتفا کرده اند و همین مسئله سبب شده که آنان در در این نکته که از میان ویس و رامین کدامیک پسر و کدام یک دختر است دچار اشتباه گردند و هم این که نتوانندداستان را درست و کامل تشریح کنند با توجه به این نکات ضروری می نمود که در این قسمت مطلبی هرچند کوتاه در این مورد آورده شود تا مورد استفاده ی عزیزان قرار گیرد :
ادامه مطلب

  
مشخصات مدیر وبلاگ
 
لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
دوستان
 
گروه آمادگی دفاعی سراوان آموزش کامپیوتر گروههای آموزشی سراوان گروه زیست شناسی سراوان سازمان آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان مدیریت آموزش و پرورش سراوان گروه ریاضی سراوان گروه ادبیات فارسی دامغان گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی ناحیه 2 اصفهان گروه ادبیات فارسی محمود آباد پیشرفت برای همه بانک سوالات امتحانی معرفی رایگان کتابهای فارسی صد ها عنوان کتاب رایگان گروه ادبیات شهرستان مبارکه انواع ادبی ( ادبیات ) مدرسه اینترنتی تبیان دانلود کتب رشته ی ادبیات اسلایدهای آموزشی پیام نور- ادبیات ادبیات فارسی (1) – سال اول متوسطه دروس ادبیات ( کارشناسی ، ارشد ، دکتری ) لغت نامه دهخدا دکتر محمد عثمان حسین بر آموزش انگلیسی سوال امتحانی،طرح درس ،بانک مقالات،آموزش دروس سازمان سنجش و آموزش کشور کارشناسی گروههای آموزشی استات اصفهان ( نمونه سوالات امتحانات نها اداره کل سنجش و ارزشیابی تحصیلی نمونه سوالات درس های زیست شناسی اول تا پیش دانشگاهی بزرگترین مرکز آرشیو ترانه های بلوچی گزینه دو دانشگاه پیام نور گروه درسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد سراوان مجلات رشد تخصصی زبان و ادبیات فارسی دیوان حافظ به همراه شرح و قرائت غزلیات اداره کل چاپ و توزیع کتب درسی معاونت فناوری و ارتباطات سازمان دفتر تالیف و برنامه ریزی درسی دفتر تالیف آموزش های فنی و حرفه ای - کاردانش شرح متون نظم ونثر کتاب های درسی زبان وادبیات ف شبکه آموزش صدا و سیما گروه زبان و ادبیات عرب سراوان

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ